Lucka 8 – böcker

Innan internet och MMORPG existerade så fanns böcker.
Böcker har för mig alltid varit ett sätt att fly verkligheten till andra världar.
Jag minns fortfarande känslan när jag läste en världsomsegling under havet: spänningen, äventyret och de filosofiska frågor som väcktes. Trots att det gått mer än 20 år sedan jag läste den sist så räcker det för mig att se omslaget till boken för att jag ska dras med i Kapten Nemos värld.

En världsomsegling under havet
En världsomsegling under havet

 

 

 

 

 

Böcker har också gett mig inblickar i andra människors liv och gjort att jag fått förståelse för andra människors tankar och livsberättelser. En av de böcker som gjort starkast intryck på mig är Harry Månsus bok Min väg. Den berättade om Harrys liv på ett sätt som inkluderade mig och förklarade saker jag själv upplevt i mitt liv. Under mina 37 år här på jorden så har det ständigt funnits en eller flera böcker som är under läsning. Just nu läser jag bl.a. Armada av Ernest Cline. Vill du se vilka böcker jag läst så finns jag på Goodreads.

Denna dag vill jag delge en bekännelse: “Bibeln är inte rolig att läsa.” Jag vet och har verkligen fått uppleva att den är nyttig, men varje gång jag ska läsa den är det en kamp. Att jag som präst har svårt för att läsa Bibeln kanske är svårt att tro, men så är det och har alltid varit. Magnus Malm menar att ha glädje av ordet (Bibeln) är en nåd från Gud och inget alla har. Det är tröst för mig.

Bibeltext
I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.  I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Johannesevangeliet 1:1-5

Dagens bön
Evige Gud, du livets Herre,
tack för vardagens enkla ting:
för brödet, för jorden,
för vinden och vattnet,
för de enkla människorna,
dem som speglar ljuset,
för musiken och tystnaden,
för rytmen och vilan,
tack för friden som kommer från dig,
tack för att du är oss helt näta
i din Son Jesus Kristus.

– ur Oremus 1981

Dagens utmaning
Fundera på om du kanske ska stöda något projekt som ser till så att människor får tillgång till böcker. Allt från bokbyten som Bookcrossing till Books for Africa tycker jag är goda ideér.