Recension av Inspiration & Passion av Gustav Jansson

Under julhelgen har jag haft förmånen att få läsa boken Inspiration & Passion. Boken är skriven av Gustav Jansson. Det är en bok som berör flera av mina favoritämnen däribland spelkultur och nörderi. I boken får vi möta fem riktiga nördar som berättar om sina liv och sina passioner. Det är alltid intressant att få ta del av människors liv när de får chansen att berätta om det som ligger dem varmast om hjärtat. Urvalet av personer har en god bredd med personer som brinner för allt från handgjorda arkadspel till att skulptera. Boken har en bra grund, men tyvärr räcker det inte till. Det är alltför många stavfel för att den ska bli njutbar och formateringen av boken gör den svårläst. Dessa två saker hade kunnat undvikas om en korrekturläsare och en redaktör fått vara med i processen. Det som också stör min läsning är att intervjurösten blir för dominerande och ibland tar över samtalet helt. När jag läser intervjuböcker är mitt intresse i första hand de som intervjuas och inte den som intervjuar. Men det finns säkert olika sätt att se på det.

Min största behållning var att få upptäcka designern och hantverkaren Love Hultén. Förmodligen har jag läst om honom vid något tillfälle, men inte lagt honom på minnet. Hans huvudsakliga arbete är att tillverka arkadspel, men han har även förverkligat en av mina drömmar. Sen jag var liten och byggde med rymdlego så har jag funderat på vad de små legodatorerna hade för uppgift. Love har byggt dessa i naturlig storlek för oss människor och gjort så att de går att använda. Han presenterar dessa i nedanstående Youtubeklipp.

Sammanfattningsvis kan man säga att boken presenterar ett antal intressanta personer på ett mindre intressant sätt.