Hermes Trismegistos del 4

Kyrkans makt

Detta är en fristående fortsättning på tidigare inlägg. Det handlar om lärdomar jag fick i samband med en kurs i Myt, Magi och Ockultism.

I kursen så fanns ständigt ett jämförande av religioner och religiösa yttringar. Hur tänkte man inom islam om helvetet? Hur tänkte man i kristendomen om helvetet? Vad är skillnaden mellan muslimska mystiker och kristna mystiker. Ni förstår upplägget.

När vi kom till förföljelser av häxor i Europa och specifikt i Sverige så blev det tydligt att kyrkans makt i Sverige var stark men ändå inte. I grunden var det inte kyrkan som drog igång förföljelserna utan snarare folket och kyrkan fick tillsammans försöka hantera den uppkomna situationen. På 1200-talet straffades trolldomskonst med mild botgöring, med åren (1500-talet och framåt) kom det istället att handla om halshuggning och tortyr med sin grund i boken Häxhammaren (Malleus Malleficarum). I Sverige var det under 8 år som häxprocesserna existerade. Kyrkan hade stark makt att utöva straff för trollkonster, men samtidigt kom tron på häxor från folktro som inte gått att nöta bort ur de kristnade Sverige. Man hade således kontroll över makten men inte över folks tankar.

När vi idag pratar om att Sverige är det mest sekulariserade landet så stämmer det säkert på det sätt som jag beskrivit ovan, alltså att kyrkan har inte makt över folks tro och tänkande. Kanske kyrkan i Sverige aldrig har haft det heller utan har haft så starka maktmedel att det har tett sig så. När vi idag talar om tro på New Age (med kopplingar till protovetenskap, se föregående bloggpost) så är det kanske mer rimligt att likna det vi folktro som i Sverige och i andra delar av världen finns kvar parallellt med andra mer organiserade religioners intåg. Det är intressant att tänka sig att när en sångare i melodifestivalen gör korstecken så är det en sorts sakralisering av vårt land. Läs gärna en artikel av Magnus Hagevi som heter just Sakralisering efter sekularisering – http://www.ips.gu.se/digitalAssets/1288/1288310_063-072.pdf 

Varning för att det är en torr akademisk artikel. Vill man läsa mer om religionssociologi, internet m.m. så rekommenderar jag Jonas Lindbergs blog. Han är doktorand i religionssociologi och skriver om allt möjligt relaterat och orelaterat i sin blogg.
För övrigt är han gift med en kvinna från min hemstad, vilket givetvis ger extra credd.